جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

C1E6EE23 523A 433F 8B74 F45131FA6EB2 - آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)

bollinger band1 300x185 - آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)bollinger band1 1 300x185 - آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)

باند بولینگر برای بار اول در سال 1980 ، از جانب جان بولینگر ایجاد شد . باند بولینگر توسط اندیکاتورهای قدرتمند تکنیکالیست ها شناسایی شده است . باند بولینگر در پیرامون و ساختار قیمت یک سهام  و در طی یک روند کشیده شده است . جایی که باند بولینگر در آن نوسان می کند در قسمت بالا و پایین میانگین متحرک واقع شده است .

 

اجزای باند بولینگر :

از سه بخش تشکیل شده است :

1 . میانگین متحرک ساده : این میانگین متحرک ساده اغلب در دوره ی زمانی  ۲۰ روزه تنظیم شده اند .  میانگین متحرک ، میانگینی از قیمت سهم در طی یک دوره ی زمانی (که اغلب ۲۰ روزه می باشد) است . منظور از متحرک بودن میانگین این می باشد که قیمت در دوره های زمانی گوناگون ، یکسان نیست ، بلکه متغیر است  .

2 . باند بالایی : با استفاده از ۲ انحراف معیاری تخمین زده می شود که از میانگین متحرک ساده بیشتر می باشند .

3 . باند پایینی : با استفاده از ۲ انحراف معیاری تخمین زده می شود که از میانگین متحرک ساده کمتر  می باشند  .

شکل زیر ، نمایی از باند بولینگر در سهم پترول را نشان می دهد .

1 4 300x97 - آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)1 4 300x97 - آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)

هنگامی که باند بولینگر باریک می گردد بدان معناست که نوسانات در قیمت سهم در حال کاهش پیدا کردن می باشند ، همچنین زمانی که باند بولینگر گسترده می شود این امر بدین صورت تفسیر می گردد که نوسانات در قیمت سهم در حال افزایش یافتن است . در همین بخش ، دانستن این موضوع می تواند جالب باشد که وقتی باند بولینگر فشرده می شود از سوی دیگری ( که منظور خطوط روند که حاوی میانگین متحرک و خطوط بالا و پایین آن می باشد )  یک نوع سیگنال به حساب می آید مبنی بر اینکه روند سهم در حال تغییر کردن است . به شکل زیر در مورد این مطلب توجه فرمایید :

2 6 300x100 - آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)

همان طور که در شکل می بینیم ، بعد از اینکه خطوط باند بولینگر به همدیگر نزدیک شده اند ، پس از آن آغاز یک روند صعودی در سهم را مشاهده می کنیم . به طور ساده می توان گفت هنگامی که قیمت پایانی سهم ، به سوی باند بالایی حرکت کند به این معنا است که بازار در شرایط اشباع خرید واقع شده است و امکان تغییر روند قریب الوقوع است و هر زمان که قیمت پایانی ، به سوی باند پایینی حرکت کنند اشباع فروش در بازار را نشان می دهد . در این بخش این مسئله که تحلیلگران تغییر نوسانات در باند بولینگر به موقع در نظر داشته باشند ، بسیار ضروری و مهم می باشد

.

شکست در باند بولینگر

شکست در باند بولینگر بعد از یک دوره تثبیت ، ایجاد می شود و هنگامی صورت می پذیرد که قیمت به محدوده خارج از باند نزدیک می گردد .

شکل زیر نمونه ای از شکست باند بولینگر را به خوبی نمایش می دهد .

3 6 300x112 - آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)

نکته مهمی که در صورت شکسته شدن باند بولینگر بایستی مدنظر قرار بگیرد این است که ،  در صورت شکسته شدن باند به وسیله ی قیمت سهم ، برای اطمینان بیشتر از اینکه روند سهم چگونه می خواهد جلو برود ، بهتر است که از خطوط حمایت و مقاومت بهره بگیریم .

به شکل زیر که نمونه ای از یک روند صعودی قیمتی قوی می باشد دقت کنید . همان طور که می بینید ، روند صعودی می باشد و قیمت تمایل به افزایش پیدا کردن دارد و در همین بخش ، خط میانگین متحرک به عنوان خط حمایتی در نظر گرفته شده است .

4 4 300x171 - آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)

نکته در خصوص باند بولینگر

هنگامی که روند سهم تمایل به صعودی شدن داشته باشد ، خط میانگین متحرک به عنوان حمایت  برای سهم در نظر گرفته می شود . اما هنگامی که روند سهم نزولی می گردد ، خط میانگین متحرک به عنوان مقاومت در نظر گرفته می شود .

5 6 300x172 - آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)

نتیجه گیری در آموزش اندیکاتور باند بولینگر  

می توان بیان کرد که باند بولینگر ، هر زمان که نوساناتی در سهم به وجود می آید را به خوبی نمایش می دهد( در حقیقت تحلیلگر را از بیشترین و کمترین قیمتی که برای سهم به وجود می آید مطلع می کند) .  این ابزار برای تریدرهایی که در پی فرصت های مناسب در رنج بازار ، در نقاط اشباع خرید و اشباع فروش می باشند هم کمک زیادی می کند . در استفاده کردن از این اندیکاتور بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که به تنهایی ، نبایستی استفاده شود ،  بلکه باستی در کنار ابزاهای دیگر تحلیل تکنیکال استفاده شود .