جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تنزل رتبه السالوادور به «CCC» توسط آژانس رتبه‌بندی فیچ

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

4RSQLCFSDNA27IACHHG4DYFYHA - تنزل رتبه السالوادور به «CCC» توسط آژانس رتبه‌بندی فیچ

آژانس رتبه‌بندی Fitch، هفته‌ها قبل از شروع انتشار اوراق قرضه بیت‌کوین کشور السالوادور، رتبه پیش‌فرض صادرکنندگان ارز خارجی (IDR) را از «B-» به «CCC» کاهش داده است.

فیچ در گزارشی در روز چهارشنبه اعلام کرد، کاهش رتبه، منعکس کننده “ریسک افزایش یافته ناشی از افزایش اتکا به وام های کوتاه مدت، محدودیت برای تامین مالی اضافی در بازار محلی، دسترسی نامشخص به منابع مالی چندجانبه اضافی و تامین مالی بازار خارجی با توجه به هزینه های بالای استقراض است.” فیچ اشاره کرد که کشور آمریکای جنوبی در سال 2023 (1402) با نزدیک به 1.2 میلیارد دلار استهلاک بدهی خارجی مواجه خواهد شد. فیچ همچنین اعلام کرد که این کشور در سال 2022 با شکاف مالی 1.2 میلیارد دلاری مواجه است که در سال 2023 به 2.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

این آژانس رتبه‌بندی گفت: “درجات بالایی از عدم اطمینان در مورد سایر منابع تأمین مالی خارجی، مانند تأمین مالی چندجانبه اضافی، با توجه به تردیدها در مورد برنامه صندوق بین‌المللی پول و همچنین ظرفیت انتشار “اوراق قرضه با پشتوانه بیت کوین” وجود دارد. اوراق قرضه آتشفشانی با بیت کوین السالوادور، سود 6.5 درصدی را در مقایسه با بازدهی 10 ساله با معیار 13 درصدی اوراق قرضه دولتی برجسته السالوادور ارائه می دهد. تحلیلگران قبلاً به CoinDesk گفته بودند که اوراق قرضه در واقع یک توهم بزرگ برای بیت کوین هست و نه بیان اعتماد به احتیاط مالی دولت نجیب ابوکیله.

مارک اوستوالد، اقتصاددان ارشد و استراتژیست جهانی در ADM Investor گفت: “هر کسی که این اوراق قرضه با پشتوانه بیت کوین را بخرد، روی رمزارز به شکل بسیار بزرگی شرط بندی می کند، بدون توجه به بازار اعتبار که در حال حاضر نشان می دهد که السالوادور با وضعیت بد بدهی مواجه است.”

در همان زمان، طرفداران برنامه اوراق قرضه، مانند سامسون مو، بنیانگذار Blockstream، شرکتی که این اوراق را توسعه داده است، گفتند که بیت کوین راهی برای از بین بردن بازار بدهی دولتی و دسترسی السالوادور به سرمایه ارزان‌تر است. به گفته وزیر دارایی السالوادور، انتظار می رود برنامه اوراق قرضه بیت کوین السالوادور تا 15 مارس (24 اسفند) اجرا شود.

ابوکیله قبلاً توییتی رنگارنگ منتشر کرد که به نظرات آژانس‌های رتبه‌بندی اهمیتی نمی‌دهد و نام کشور را در قالب یک میم به “El Hodlador” تغییر داده بود.